Overslaan naar content

“Leerlingen ontwikkelen bij ons zelf opvattingen waar ze achter staan”

Eens per jaar is het de Week van het openbaar onderwijs: onderwijs dat staat voor gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting. Daarom vroegen we verschillende mensen in onze organisatie wat voor hen openbaar onderwijs betekent. We spraken met Paul Verhaar (leerkracht groep 7/8 bij De Vroonermeerschool) over zijn weg naar het onderwijs, wat hij kinderen wil meegeven én natuurlijk over openbaar onderwijs. Wat is voor jou openbaar onderwijs? Vanuit huis krijg je als kind allerlei normen en waarden mee. In de multiculturele samenleving waarin wij leven, vind ik dat we aandacht moeten besteden aan de vele culturen, opvattingen en normen en waarden die er zijn. Eén van de kenmerken van openbaar onderwijs die ik zo mooi vind, is dat we leerlingen leren om vanuit allerlei achtergronden en perspectieven te kijken naar de samenleving. Vanuit deze gedachtegang kunnen leerlingen zelf opvattingen ontwikkelen waar zij als persoon achter staan. Zo creëren leerlingen hun eigen identiteit. Hoe zag jouw weg naar het onderwijs eruit? Eigenlijk wilde ik vroeger een sportopleiding gaan doen, omdat ik erg van sport houd. In die tijd had ik last van een blessure, waardoor een sportopleiding er op dat moment niet in zat. Ik ben mij toen verder gaan oriënteren en na wat omwegen kwam ik uiteindelijk bij het onderwijs uit. Als ik kijk naar het gezien waar ik uit kom, dan is een maatschappelijke baan me toch wel met de paplepel ingegoten. Mijn ouders hebben elkaar leren kennen tijdens werkzaamheden in een weeshuis, waarna ze beiden in diverse takken van de zorg terecht zijn gekomen. Het helpen van anderen stond bij ons dus altijd centraal. Wat vind je het allermooist aan je werk? Ik kan genieten van meerdere aspecten van mijn werk (gelukkig!). Ik vind het bijvoorbeeld fantastisch om leerlingen wat bij te brengen en het proces wat daarbij hoort. Het hele proces van: “ik ga iets nieuws leren en ik denk dat ik het kan”, tot het moment dat de leerling erachter komt het lastig te vinden, om vervolgens toch door te zetten om iets te leren en uiteindelijk: de inzet beloond zien worden met de kennis om het geleerde écht te begrijpen.

Daarnaast bestaat mijn werk natuurlijk uit veel contact met de leerlingen. Ik vind het belangrijk dat leerlingen zichzelf zijn in de klas en met plezier naar school gaan. De relatie die je met de leerlingen in de loop van een schooljaar opbouwt, vind ik prachtig. Je leert leerlingen echt kennen en bouwt een vertrouwensband op.

Tot slot vind ik ook het voorbereiden op de toekomst heel mooi. Je probeert de leerlingen zoveel mogelijk mee te geven, zodat zij een goede basis hebben, waarop zij kunnen voortborduren tijdens de rest van hun schoolloopbaan en hun verdere leven. Als je de kinderen in jouw klas één ding zou mogen meegeven, wat zou het zijn? Accepteer wie je bent als mens, stop met vergelijken, geniet van al het moois wat de wereld te bieden heeft en heb vooral plezier in wat je doet, dan maak je het jezelf een stuk gemakkelijker in het leven.